مقالات

ربات ها با خودکارسازی فرآیندهای تکراری که به طور سنتی توسط انسان انجام می‌شود، نقش مهمی در اتوماسیون فرآیندها ایفا می‌کنند. اتوماسیون فرآیندها به کمک ربات به سرعت در حال توسعه می‌باشد و ادغام آن با فناوری های عصر جدید مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین منجر به افزایش بازده آنها و صرفه جویی در هزینه خواهد شد.

اتوماسیون فرآیند به کمک ربات

اتوماسیون فرآیند به کمک ربات (RPA) به معنای استفاده از ربات‌ها برای انجام وظایف تکراری و مبتنی بر قوانین تعریف شده در فرآیندهای مختلف می‌باشد. به طور کلی ربات‌ها به دو دسته کلی نرم افزاری و فیزیکی تقسیم شده که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

ربات‌های نرم‌افزاری

در این روش، ربات‌ها نرم‌افزارهای کامپیوتری بوده که توانایی تقلید عملکرد انسان را داشته و از رابط‌های کاربری گرافیکی یا اتصال به سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از ربات‌ها، وظایف تعریف شده مانند ورود داده‌ها، اعتبارسنجی داده‌ها، تولید گزارش و استخراج داده‌ها از برنامه‌ها را انجام می‌دهند.

ربات‌های فیزیکی

ربات‌های فیزیکی در صنایعی مانند تولید و تدارکات برای خودکارسازی وظایف فیزیکی استفاده می‌شوند. این ربات‌ها می‌توانند کارهایی مانند مونتاژ، بسته بندی، جابجایی مواد را انجام دهند. امروزه حتی جراحی‌های پیچیده به کمک ربات های دستیار انسان قابل انجام می‌باشد. ربات‌های فیزیکی را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که به ‌طور مستقل یا با همکاری انسان‌ها کار کنند که منجر به افزایش بهره‌وری، کاهش خطا و افزایش ایمنی افراد حاضر در محیط خواهد شد. نقش ربات ها در اتوماسیون فرآیند مزایای مختلفی دارد:

  • ا​فزایش کارایی و کاهش خطا:

ربات‌ها می‌توانند به‌طور خستگی‌ناپذیر و به صورت مداوم کار کنند. آن‌ها می‌توانند وظایف را بسیار سریع‌تر از انسان‌ها همراه با بهبود کارایی در فرآیندها، انجام دهند. برخلاف نیروی کار انسانی که ممکن است مرتکب خطا شوند، ربات‌های صنعتی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که وظایف بسیار خاص را بارها بدون هیچ گونه تغییری انجام دهند. این امر منجر به افزایش بازده و توان تولیدی خواهد شد.

  • صرفه جویی در هزینه:

اتوماسیون از طریق ربات‌ها می تواند هزینه‌های عملیاتی را با به حداقل رساندن نیاز به نیروی کار اضافی، به میزان قابل توجهی کاهش دهد. به کارگیری ربات‌ها در اتوماسیون می‌توانند وظایف خود را بدون نیاز به نظارت مستمر انسانی انجام دهند که در دراز مدت صرفه جویی در هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت.

  • توانمندسازی کارکنان:

از آنجایی که ربات‌‌های صنعتی وظایف خسته‌کننده و تکراری را انجام می‌دهند، با استفاده از آنها در اتوماسیون فرآیندها، می‌توان از نیروی انسانی بر روی کارهای تخصصی که به مهارت و انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند، بهره برد.

  • تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته

بیشتر ربات‌‌های صنعتی مجهز به فناوری بینایی ماشین و شبکه اینترنت بی‌سیم هستند که به آنها این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را با سرعت و دقت بسیار بالا بررسی کنند درحالی که نیروی انسانی قادر به انجام آن نیست.

  • صرفه جویی در زمان: 

با کاهش زمان تولید و افزایش بهره‌وری کل، ربات‌های صنعتی می‌توانند در کنار افزایش کیفیت، میزان تولید را در واحد زمان را افزایش دهند.

  • کاهش ضایعات تولید:

استفاده از ربات‌ها در فرایندهای تولید، منجر به استفاده بهینه از مواد اولیه و کاهش ضایعات تولید و اتلاف منابع می‌گردد. ربات‌های صنعتی طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در تولید محصول دقیق باشند، به این معنی که مواد اولیه دقیقاً در صورت نیاز و به اندازه نیاز استفاده ‌شوند.

هر چند که استفاده از ربات‌ها به شدت رو به گسترش است، اما هنوز به دانش بالاتری برای ساخت ربات‌های شبیه به انسان و با قدرت کامپیوتر نیاز است. با توسعه هوش مصنوعی،  شاهد ظهور انقلابی در صنعت رباتیک خواهیم بود.